Vi er 2 jenter som lurer på noen ting: Hvilken stoffer lages narkotika av? Hva skjer med fosteret i magen til mor hvis mor bruker narkotika? Kan det brukes som medisin?

Jente, 12 år fra Rogaland.
Narkotika fremstilles både syntetisk (for eksempel amfetamin, ecstasy og LSD) og utvinnes av planter (for eksempel hasj, kokain og heroin).
Bruk av narkotika under svangerskapet kan føre til mange ulike fosterskader. Det dreier seg om alt fra spontanabort og misdannelser, til lavere fødselsvekt og abstinensreaksjoner når barnet blir født. Borgestadklinikken har rusproblematikk i forhold til gravide og familier med små barn som nasjonalt spisskompetanse-område.
Noen få narkotiske stoffer brukes som medisiner. Et eksempel er opiater, som morfin og kodein, som er viktige innen smertebehandling.
Om dere ønsker mer informasjon om de ulike narkotiske stoffene anbefaler vi de linkene vi viser til under Fakta om rusmidler.