Hva sier jeg til barna mine?

Jeg har nå barn som er kommet i den alderen at de kan få tilbud om ulovlige rusmidler fra venner osv. Jeg eksperimenterte mye med dette selv når jeg var yngre (mest hallusinogener), og selv i dag hender det at jeg tar meg en joint hvis jeg blir tilbudt dette på fest. Problemet mitt er at jeg ikke kan finne noen fornuftige argumenter for at de skal avstå fra dette forruten det at det er ulovlig. De stoffene som er avhengighets-skapende, eller medfører fare for overdose er greie å argumentere mot, men jeg kan ærlig talt ikke finne noen holdbare argumenter mot hasj, fleinsopp osv. Jeg husker selv fra min ungdom hvor ulogisk det virket at hasj var ulovlig, mens alkohol var såpass sosialt godtatt. Jeg ser ikke på det som et alvorlig problem at de prøver hasj når de først har blitt over 20 år, men jeg vet fra egen erfaring at ungdom er utålmodige etter å prøve voksenlivet. Skal jeg fortelle dem om min fortid med rusbruk? Skal jeg overdrive skadevirkningene av hasj i håp om at de velger å ikke prøve det? Jeg sitter i en moralsk knipe her siden jeg drikker alkohol og ikke kan bruke argumentet om at avhold fra rus er å foretrekke, og det at jeg ikke opplevde noen negative sider ved de rusmidlene jeg selv prøvde.

Mann, 36 år fra Oslo.
Det kan være vanskelig å være tenåringsforelder, blant annet fordi egne erfaringer og holdninger blir satt på prøve. Det viktigste er imidlertid ikke hva du selv har gjort i din egen ungdom, men hvilket forhold til rusmidler du ønsker at dine barn skal ha. Deretter må du vurdere om det du sier og gjør fremmer de resultatene du ønsker å oppnå. Du må altså tenke igjennom din egen rolle både som normsender og som rollemodell.
Det er ikke nødvendig å fortelle om din egen utprøving av illegale rusmidler i ungdomstiden, eller at du fremdeles røyker hasj i ny og ne. Fokuser på de reglene du ønsker at dine barn skal overholde, og argumenter for disse. Det er heller ikke nødvendig å overdrive skadevirkninger av hasj, da det finnes gode og veldokumenterte argumenter for å holde seg unna dette rusmiddelet (se for eksempel de linkene vi anbefaler om hasj under Fakta om rusmidler).
Du skriver ikke noe om hvor gamle barna dine er, men en annen ting vi kan anbefale er å fokusere på bruk av alkohol og tobakk fremfor illegale rusmidler. Fortsatt er det slik at de fleste ungdom har et veletablert forbruk av alkohol og tobakk for de forsøker andre, illegale rusmidler. Mye er derfor gjort ved å utsette debuten på alkohol og tobakk.
Du kan godt snakke generelt om ungdomstiden din uten at du selv er hovedpersonen. Og til tross for at du selv ikke har negative erfaringer med rusmidler fra ungdomstiden, kan du allikevel snakke med dine tenåringer om risikoen ved bruk av rusmidler (så vel legale som illegale). Det å snakke med sine ungdommer om rus og risiko, betyr heller ikke at man som foreldre må være totalavholds. Man bør imidlertid være seg bevisst sin rolle som rollemodell, og for eksempel unngå å være synlig beruset i nærvær av barna.
Om du synes det er vanskelig å finne argumenter mot bruk av illegale rusmidler, kan du fokusere på det at man har lettere for å komme i kontakt med kriminelle og, av andre grunner, uheldige ungdomsmiljøer. For øvrig anbefaler vi at du tar en titt på det vi skriver under Veiledning til foreldre. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe RUStelefonen på 08588, hvis du ønsker å diskutere denne problemstillingen med en av våre veiledere.