Bad-trip på hasj

Jeg røyka en joint sammen med en kompis av en kompis for ca to uker siden. jeg visste at det var fire forskjellig typer hasj i den, fordi kompisen min hadde bestilt en pakke med forskjellig smaksprøver fra Canada, noe i oljekonsistens, noe i vanlig tjall-klosser, osv. (aner ikke hva halvparten var). Vi røyka iallefall en joint med denne blandinga, og jeg fikk en forferdelig rus. Jeg var rusa i nesten et døgn, og jeg gikk fra å være superfjern, til å være superhyper; Hjertet mitt slo som bare faen, jeg frøys og svettet om hverandre. Jeg var redd for alle i rommet. Jeg var sikker på at kjæresten min skulle banke meg. Jeg var sikker på at jeg var på vei inn i "lyset", og at jeg måtte ta livet av meg innen ti sekunder hvis ikke kom jeg til å måtte leve med denne rusen resten av livet. Jeg så for meg folk jeg er glad i som var kjempeskuffa over meg, og fortalte alle mine synder og var sikker på at det var det jeg måtte for å slippe å ta selvmord eller leve med rusen resten av livet. Jeg var så sinnssykt redd og det blei ikke bedre. Til slutt sovna jeg (vi røyka jointen ca. 23.00 på kvelden, og jeg sovna i 4-tida på natta). Jeg våkna rundt 6.30 morran etter, og var ikke like gæren i huet, men jeg var stressa og redd og hjertet mitt dunka fortsatt fort, og jeg var kald som faen. Så blei jeg plutselig ganske fjern, og så virka ting plutselig ganske normalt, og jeg var glad for at det kanskje var over. Men plutselig (det var som om noen skrudde på en bryter) gikk alt superfort og alt som skjedde rundt meg stressa meg noe jævlig, og jeg var tilbake der jeg starta kvelden før. Rusen gikk opp og ned helt til klokka var rundt 3 på natta kvelden etter, da jeg endelig sovna. Jeg vurderte flere ganger å dra til legevakta, men i frykt for at foreldrene mine skulle finne det ut, og i frykt for at det faktisk var noe som måtte gjøres for at jeg skulle bli vanlig igjen, turte jeg ikke. Nå, ca. to uker seinere, opplever jeg fortsatt at rusen kommer tilbake i noen sekunder. Det kan godt være innbilning, men jeg blir stressa. Det virker som om øya mine sperres opp. Jeg blir kald og prikkete i hele kroppen. Dette har skjedd fire ganger, to ganger når jeg skulle legge meg og har lukket øynene, og de to andre gangene mens jeg har sett på tv. Jeg har spurt han jeg røyka sammen med om han hadde putta noen annet enn hasj i jointen, men han sier at jeg ikke skal bekymre meg for det, og at jeg bare fikk en bad-trip. Men jeg har røyka en del hasj før, og har aldri reagert sånn på det før. Har heller ikke hørt om noen andre som har fått en sånn bad-trip av hasj. Jeg lurer derfor på om dere kanskje kan komme med forslag på hva det kan ha vært som skjedde, og om det er farlig?

Jente, 17 år fra Oslo.
Det kommer ikke klart frem akkurat hva du har inntatt, men du nevner hasj i oljekonsistens, og dette kan dreie seg om cannabisolje. Cannabisolje er en brun til sort-grønn tyktflytende væske, som inneholder opptil 60 % THC (det viktigste virkestoffet i hasj). Dette er opptil ti ganger mer THC enn hasj. Økt puls (hjerteklapp) er en vanlig virkning av cannabis. Røyking av cannabis kan også utløse en kortvarig forvirringstilstand, spesielt ved høye doser. Denne tilstanden er kjennetegnet ved at virkelighetsoppfatningen blir forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel, og opplevelsen av tid og rom forandres. Angst eller forfølgelses- forestillinger kan også forekomme. Denne forvirringstilstanden kan vare i alt fra noen timer til et par døgn, og man regner med at ca. 10 % av alle cannabisbrukere rammes av dette en eller annen gang.
De opplevelsene du beskriver at du har hatt etter denne episoden, kan høres ut som angstanfall, noe som ikke er en uvanlig bivirkning av hasjrøyking. Om disse plagene går ut over livskvaliteten din, kan det være en god idé å oppsøke hjelp. De fire ruspoliklinikkene i Oslo kan for eksempel gi tilbud om samtaleterapi. Ønsker du mer informasjon om dette er du velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588.