Tips til hvordan kontrollere alkoholinntaket?

Hei.
Jeg er en jente på 22år, for noen år siden kunne jeg drikke 1l sprit på fest og huske alt. Nå har jeg ett problem som går ut på att jeg drikker si: 1vinflaske og ett parr øl og jeg husker som regel ingenting dagen etterpå og får høre att jeg har gjort så mye dumme ting. Dette har skjedd di siste 6 gangene jeg har vært ute å drukket alkohol.. trenger tips til hvordan kontrollerer alkohol inntaket og hvordan jeg ikke blacker ut og gjør utrolig mange dumme ting.

Kvinne, 22 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Så bra at du etterspør noen tips om dette. Det handler ofte mye om planlegging, drikketempo, og om du spiser skikkelig på forhånd. Her er en del tips vi har samlet for å bedre kontrollere inntaket.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin/sprit hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på. Det er du selv som har ansvaret, men noen vil kanskje hjelpe deg med å minne deg på målet ditt, og si fra når du har fått nok.
Hvis du ønsker litt motivasjon og tips kan du også vurdere å lage deg en profil på siden Balance: «Balance er et internettbasert, helsefremmende tilbud til dem som vil sjekke, og eventuelt justere, sine alkoholvaner. Programmet øker bevisstheten rundt egne alkoholvaner, og kan bidra til å endre risikofylt bruk for de som har behov for det.» Her kan du kikke på det.