Sobrilabstinens?

Hei, fikk sobril for 10, 11 dager siden å brukt de 15 mg, morgen å kveld, fordi jeg etter flere år med, mye traumer, angst, osv, plutselig møte veggen helt, hjertebank, høy puls, angst uro, utmattelse osv, virket ok de første dagene, å sover møe bedre, men i for et par dager siden beg jeg å bli veldig urolig i kroppen, brystet, angsten selv med de, så i dag har jeg ikke tatt noe å føler meg helt forferdelig, det er helg å vet ikke om det er fordi jeg ikke har tatt de at jeg er så dårlig, om det er abstinenser alt nå etter 10, 11 dager eller om formern min er blitt så mye mer elendig, eller om pillene rett å slett gjør meg dårligere, så mitt spørsmål er bør jeg bare kutte de tvert ut, å vist det er abstinenser vil jeg måtte føle meg så elendig lenge??

Kvinne, 55 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å gi deg klare svar på dine spørsmål. Vi er ikke helsepersonell og vi kjenner ikke deg og din helsesituasjon. Vi kan kun svare veldig generelt.
• Det er ikke vanlig å få abstinensplager etter 10-11 dagers bruk av Sobril. Vi kan ikke utelukke at plagene dine skyldes abstinens, men det er som sagt ikke vanlig etter så kortvarig bruk.
• Vi kan heller ikke uttale oss om Sobril kan ha forverret din form. Hvordan man reagerer på Sobril er individuelt, men vi har hørt at ikke alle tåler det like godt.
• Vi tenker at det kan være lurt for deg å snakke med helsepersonell, helst foreskrivende lege, før du bestemmer deg for å kutte tvert. Hvis det er abstinensplager du har vil vi ikke tro at det varer så lenge siden du kun har brukt Sobril i et kort tidsrom. Men også dette kan være individuelt.