Sliter med misbruk av Elvanse, har ADHD

Hei. Sliter med misbruk av Elvanse, har ADHD. Føler at jeg får økt følelse a velbehag, selvtillit og selvfølelse av den medisinen. Føler at alle problemene mine forsvinner når jeg tar den og de vonde følelsene forsvinner. Har slitt i årevis med perioder av depresjon/angst og da frister det å ta mere enn det jeg egentlig skal av den medisinen. Jeg er fullt klar over at det er en midlertidig løsning på problemer og ikke er noe som fungerer i lengden. Jeg klarer bare ikke å stoppe, noe som plager meg veldig. Jeg liker å gå inni min egen verden når tar høyere dose og distansere hodet mitt fra verden. Jeg forstår at jeg har et problem med piller, men vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Føler meg sliten og svak uten medisinen, mister all tro på meg selv. Tør ikke å snakke med legen om dette, er redd for at jeg ikke får medisinen lengre da.

Kvinne, 21 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg er det først og fremst i perioder med depresjon og angst dette er et problem. Hvis det stemmer tenker vi at det er lurt at du får noe hjelp med dette( hvis du ikke får det allerede). Du kan for eksempel få en henvisning av legen din til en psykolog. Er det uaktuelt å nevne noe om misbruket til legen, kan du bare si at du ønsker henvisning på grunn av depresjon og angst. Aller helst skulle du jo vært ærlig med legen din, men vi har forståelse for at det ikke er så lett.
Hos en psykolog kan du få hjelp til å håndtere depresjonen og angsten på andre måter enn å ruse det vekk. Kanskje blir det litt lettere å la være hvis du får noen alternativer til hva du kan gjøre i stedet?
Du kan be ADHD-foreningen om råd og veiledning.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat om du ønsker en anonym prat om situasjonen din.