Russug og mye bivirkninger på Subutex

Hei. Jeg er en 27 år gammel og har brukt opiater i snart 10 år. De siste årene har jeg brukt subutex og metadon illegalt veldig ofte som et alternativ for å holde meg frisk. Jeg har i etterkant kommet meg inn i LAR og er i opphold på et Rehabilitering senter, og fått subutex / buvidal i ca 6 mnd. Jeg opplever en del bivirkninger både på subutex og injeksjon som feks hodepine, depresjon, angst og har fortsatt et sug etter opiater, og sukker av en eller annen grunn, hvor suget tar opp veldig mye av hverdagen. Dette blir ganske slitsomt i lengden og jeg er redd for å komme til å velge å ruse meg igjen bare for å føle meg «frisk», men får heldigvis hjelp med dette mens jeg er under opphold her. Hva kan dette suget komme av? Jeg blir ikke kvitt det verken med terapi, gåturer, trening eller andre distraheringer. Jeg vurderer å søke om å få bytte til metadon pga dette, men jeg er klar over bivirkningene der også. Jeg lurer også på hva kravene for å bytte til metadon er, kan jeg velge dette selv? Mann 27, Lillehammer

Mann, 27 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Russug kan ha veldig mange årsaker, så det er litt vanskelig å si hva som er årsaken i ditt tilfelle. Kanskje er det et ønske om å ikke kjenne på bivirkningene en liten stund? Savn av rusopplevelsen? Lav dose buprenorfin? Kjedsomhet?  Det kan være så mangt. Men vi vil anbefale deg å prøve å undersøke hva årsaken(e) kan være sammen med behandleren din. Kanskje dere kan bli litt klokere sammen. Hvis du vet noe om hvorfor det er sånn for deg er det nemlig enklere å vite hva du kan gjøre med det.
I mange tilfeller tar det også svært lang tid før sug etter «skikkelige» opiater gir seg. Buprenorfin gir jo ikke det samme «kicket» som f.eks. heroin, og det tar lang tid før hele organismen har stabilisert seg uten. Noen opplever at det kan ta år før tankene på og suget etter opiater/heroin gir deg.
Når det gjelder å bytte til metadon vil vi anbefale deg å ta dette opp med legen din eller LAR-kontakt. Det er din tilbakemelding, fastlegens vurdering og ofte også spesialisthelsetjenestens totalvurdering som avgjør om det er riktig for deg å bytte legemiddel. Gode grunner for å bytte kan for eksempel være bivirkninger, manglende tilfredshet med virkningsprofil eller manglende rusmestring.
Du kan lese retningslinjene vedrørende bytte fra Subutex til metadon i den nasjonale retningslinjen, kap. 11.