Min mann er alkoholiker, og veldig deprimert.

Min mann er alkoholiker, og er veldig deprimert. Det går utover meg, for alt jeg gjør er galt.
Jeg synes veldig synd på han, for han har et fryktelig sinne.
Han skjønner ikke at det er alkohol som gjør han sint. Jeg vet ikke hvem jeg kan kontakte, han trenger hjelp.

Kvinne, 50 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med et pårørendetilbud. De kan gi deg både støtte å veiledning i en vanskelig situasjon. Du finner en oversikt over pårørendetilbud på denne siden til Helsenorge.
For at din mann skal få hjelp kan han ta kontakt med fastlegen sin. Fastlegen kan henvise ham til et passende tilbud.
Vi vil også anbefale et hefte Folkehelseinstituttet har utarbeidet om kvinner som lever med menn som drikker for mye. Alle som er partner med en som har et rusproblem kan finne mye god informasjon og gjenkjennelige beskrivelser her.
Du kan også finne flere tips på siden vår » Jeg er partner med en som ruser seg».