Leverprøver og helsekrav førerkort

Hei! Fikk diagnosen kombinert type i fjor, etter å ha gått 15 år med feil diagnose. Etter endt utredning besluttet jeg å teste medisiner. Prosessen for å få lov å bruke dette skal man gjennom EKG, peth, leverprøver og urinprøve. Jeg hadde en høy peth prøve da ingen fortalte meg hvordan det ble målt, og det ble tatt etter 2 uker med ferie med konserter, sammenkomster og mye godt å drikke. Peth ble målt til 0,68, og legen konkluderte med at jeg hadde et problem med alkohol allerede her. Legen ber meg få ned prøven, ellers kan jeg miste førerkortet. (Dette hadde jeg nettopp tatt etter mange år uten grunnet konsentrasjonsproblemer, så han visste hva det betydde for meg.)
Kontrollprøve etter 6 uker viser peth på 0,04 og jeg får oppstart på medisiner av min psykiater. Ved dette tidspunktet er ikke legen bekymret lenger heller, og jeg er takknemlig for å ha vist legen at jeg fint kan få den prøven ned.
Etter 4 mnd så er jeg hos fastlegen igjen, da Ritalin gir høyt blodtrykk. Han beslutter å gi meg blodtrykksenkende, og vil ta ny peth. Jeg tar blodprøver og den kommer tilbake 0,11. ALAT er på 46 og P-ALP er på 127. ALAT ved første prøve er på 60, og P-ALP 117.
Etter dette gir han meg muntlig kjøreforbud, fordi han konkluderer med at siden jeg har høye leverprøver, og peth på 0,11. Så har jeg et alkoholforbruk over normalen. Selv om jeg presiserer at jeg tidligere fikk en arcoxia på 20 dager etter kraftig betennelse i brystmusklene som utgjorde kraftig nedsatt pust og store smerter. Nei, det hadde han glemt.
Overlegen min sier jeg må ha måtehold og de dagene jeg vil drikke noe så må jeg droppe medisinene. Med så god effekt på medisiner så er det ikke ofte man velger de bort. Mens fastlegen forventer avhold, uten å kommunisere dette.
Jeg får dette på melding via helsenorge, ikke en telefon om at jeg bør møte opp for en prat. Så jeg velger å troppe opp på kontoret hans med en annen behandler som ser meg på en annen måte enn han.
Men han står for sitt, men går fra 6-3 mnd. Selvom jeg står i en situasjon hvor han har bedt meg si opp jobben pga helse, og han vet jeg søker nytt. Så nå har jeg fått jobb, ellers havner jeg i nav systemet som ikke ligger i min natur. Men må være avhengige av andre, pga hans beslutning.
Spørsmålene mine:
1. Kan leverprøvene mine være et resultat av at Ritalin har gått mer utover det fysiske enn hva det skal med høyt BT, puls og hodepine?
2. Kan legen legge leverprøver til grunn for alkoholmisbruk?
3. Hvordan kan jeg som pasient gå videre med dette? Jeg føler ikke han kan gjøre dette.
4. jeg har gått fra Ritalin 60 mg, til aduvanz 30 mg. Kan dette senke leverprøvene?

Kvinne, 29 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og derfor ikke uttale oss for sikkert om dette. Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen, fra Relis, som handler om metylfenidat og leverpåvirkning.
Ja, leverprøver kan inngå som en del av vurderingsgrunnlaget. Du kan lese mer om hva som inngår i en helhetlig vurdering i Veileder til helsekrav førerkort (det er denne legen bruker).
Du kan ta kontakt med Pasientforeningen, de kan blant annet hjelpe deg avklare om det har vært svikt eller feilbehandling, og bistår med å klage. Du kan også be Pasientombudet om hjelp. Hvis du vil klage på et vedtak kan du ta kontakt med Statsforvalteren i ditt fylke.
Dette er dessverre utenfor vårt fagfelt.