Kan jeg straffes for at kjæresten min røyker hasj?

Hei. Min samboer røyker hasj fast, noe han har gjort i flere år. Jeg ble sammen med han for ca 1 år siden, og har lenge tenkt han kan gjøre som han vil så lenge det ikke påvirker meg/jeg blir involvert i noe. Jeg har aldri røykt selv, og kunne aldri tenkt meg å prøve. Nå har det seg slik at vi nylig kjøpte leilighet sammen å flyttet sammen, og jeg bekymrer meg mer nå enn før når vi ikke bodde sammen. Spørsmålet mitt er, hvis min samboer blir tatt for å røyke hasj, vil jeg bli straffet? Ettersom vi bor i samme leilighet og han kanskje har ting liggende om politiet skulle funnet ut av det. Veldig stressende situasjon. Jeg er kjempe glad i han, og han er oppegående fyr med jobb osv. eneste er røyken som plager meg.

Kvinne, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Nei, du kan ikke bli straffet for at han røyker hasj. Det som derimot kan bli en litt vanskelig situasjon er hvis dere skulle få politiet på døra, og det oppbevares hasj i leiligheten. I et slikt tilfelle er det ofte ikke så lett å bevise at du ikke har noe med det å gjøre, og selv om politiet skulle konkludere med at du ikke får noen straff vil de fleste oppleve en slik hendelse ganske ubehagelig.
Vi vil anbefale at du tar opp denne bekymringen med samboeren din. Kanskje dere kan finne en ordning på det som begge kan leve godt med? Du skal uansett ikke være nødt til å gå rundt å være stresset hjemme.