Kan jeg slutte å drikke på egenhånd eller vil det ha konsekvenser for meg?

Hei. Eg er alkaholiker. Vil slutte og drikke. Drikker nesten hver dag ca12 halvlitere. Rører
ikke vin ei brennevin. Skal kontakte fastlege men noe lang ventetid her. Kan eg bare slutte el kan det få konsekvenser for meg. Har høyt blodtrykk og diabetes 2. Mvh (anonymisert)

Mann, 59 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi anbefaler deg å ikke slutte på egen hånd, du kan oppleve kraftige abstinenser, og vi vil derfor anbefale deg å slutte i samråd med lege. Hvor kraftige abstinenser det er snakk om, er vanskelig å si, men siden du har helseproblemer fra før og også har drukket ganske mye, er det viktig at du slutter på en forsvarlig måte, med helsehjelp tilgjengelig. Om lege har lang ventetid, anbefaler vi deg å si til legen at det haster litt for deg.