Kan jeg avslutte kontrollen?

Det ble for over et og et halvt år siden tatt en peth prøve av meg som viste en verdi over 0,3. Dette var i en kort og sårbar periode i mitt liv. Det ble ikke sendt inn noen bekymringsmelding så jeg mistet ikke førerkortet, men jeg har nå avgitt prøver siden som viser total avholdenhet i et og et halvt år. Jeg har aldri kjørt bil i påvirket tilstand. Legen mener jeg skal avgi prøver i enda to og et halvt år. Jeg har forstått at det er vedtatt en endring slik at man ikke kan inndra førerkortet når det ikke er sammenheng mellom rus og bilkjøring. Kan jeg da avslutte denne kontrollen?

Kvinne, 60 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dersom du aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand er årsaken til disse prøvene noe som kalles helsekrav til førerkort. Det har ingen sammenheng med om du faktisk kjører (eller noen gang har kjørt) i ruspåvirket tilstand, men om du oppfyller helsekravet til å ha førerkort i det hele tatt. Oppfyller man ikke helsekravet mister man førerkortet. Du finner regelverket for dette i Førerkortveilederen.
Dersom du må levere fra deg førerkort på bakgrunn av rusmiddelbruk, vil det normalt følge en seks måneders periode med regelmessige urinprøver. Dersom disse er negative, kan Helseattest deretter gis med anbefaling om førerrett for inntil ett år om gangen i tre år, forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerrett med inntil fem års varighet, før den kan gis med vanlig varighet. Dette gjelder for førerkortgruppe 1 (AM, S, T, A1, A2, A, B, BE).
Det vi stusser litt på er at du jo ikke har mistet førerkortet, men at det likevel virker som at legen din følger «løpet» som er lagt for de som mister lappen. Slik vi leser Førerkortveilederen er det ikke noe krav om å følge dette løpet dersom du har hatt rene prøver hele tiden og ikke mistet lappen i utgangspunktet, men dette er en skjønnsmessig vurdering legen din må gjøre. Vi kan derfor ikke si noe om hvorfor legen din ønsker å fortsette å ta disse prøvene. Om du oppfyller helsekravet til førerkort er en totalvurdering, så dersom du ikke blir med på å ta flere prøver kan det i prinsippet også ha en innvirkning på legens vurdering. Vi vil derfor anbefale deg å snakke med legen din, og få en forklaring på hvordan hen ønsker å fortsette testingen før du bestemmer deg.