Jeg tror jeg har fått noe i drinken min i helgen
Jeg tror jeg har fått noe i drinken min i helgen.. jeg føler meg enda ikke normal, og det er flere dager siden nå.

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du ikke er alvorlig skadd, og vi håper du ikke ble utsatt for noe kriminelt.
Du gir ikke så mye informasjon om hva du gjorde i helgen og hvordan du følte deg under rusen, så vårt svar må bli veldig generelt.
Ved mistanke om «spiking», som dette kalles, er det viktig å ta en urinprøve av deg selv med en gang du merker noe. Du kan kjøpe prøveglass på apotek. Urinprøve kan du ta av deg selv og sette i fryseren. Ta deretter kontakt med lege og be om en analyse. Dessverre er det lite sannsynlig å finne noe nå, men muligheten er der.
Hvis du fortsatt følger deg i ulage, bør du kontakte lege med en gang (og si fra at du ønsker en prøve analysert på Fürst).
Generelt kan det være lurt å snakke med de menneskene du var sammen med om noen andre har opplevd liknende. Var du på utesteder, kan det også være en mulighet å høre der om de har opplevd spiking tidligere.