Jeg tok Antabus for over 24 timer siden

Hei. Jeg tok Antabus for over 24 timer siden. Jeg fikk informasjon at jeg ikke skulle innta noe alkohol etter 72 timer. Jeg glemte å spørre om hvor mye alkohol det gjelder. Går det greit at jeg kan ta meg 1-2 pils?

Mann, 23 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke en akuttjeneste. Det kan ta flere dager å få svar via nettsiden. Håper det er ok med deg nå!
Vi kan dessverre ikke gi deg konkrete råd om hva som er ok/ikke ok å drikke for deg nå.
Felleskatalogen skriver at «Pasienten skal ikke under noen omstendigheter innta alkohol under eller innen 2 uker etter avsluttet behandling, og pasient/pårørende må advares mot dette.» så det er jo en klar melding.
Nå er det likevel slik at Antabus er depotmedisin, man skal egentlig gå på det over tid og bygge opp et lager i kroppen. Du har sikkert fått råd om å vente 72 timer fordi du bare tok én.
Du vil merke det etter ca. 10 minutter dersom du drikker med Antabus i  kroppen. Da må du bare slutte å drikke. Reaksjonen går da over etter ca. en halv time.
Jo mer du drikker, jo sterkere blir reaksjonen.