Jeg har møtt verdens herligste mann, men han er en tørrlagt alkoholiker og har vært edru i bare 1 år nå.
i begynnelsen så sa han at det var helt ok å være rundt folk som drakk alkohol og at det ikke var noe problem i det hele tatt og at jeg godt kan ta meg et par glass vin osv uten at det plager ham, men her om dagen så ble han irritert når jeg bestilte meg en drink og sa at han faktisk ikke klarer å se meg drikke i det hele tatt og at han ikke kan se dette fungere mellom oss i framtiden hvis jeg drikker noe som helst foran han.
La meg bare si at jeg aldri har drukket masse eller drukket meg full med han tilstede.
Jeg kan på en måte forstå, men jeg ble så satt ut av at det plutselig var et større problem en det han fortalte i starten.
Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hvordan skal jeg ta hensyn? Burde jeg kutte ut for alltid?
Jeg kan se at dette kan bli et problem, men jeg har ikke lyst til å gi opp dette forholdet

Kvinne, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at dette kan bli kjedelig, for dere begge. I utgangspunktet sa han at det var ok, men han har tydeligvis merket at det blir for vanskelig. Og hvis han stiller et «ultimatum» her, så blir du nesten nødt til å velge. Enten la være å drikke vin foran ham eller avslutte forholdet.
Dette betyr ikke at du må slutte å drikke. Du kan gjøre det sammen med andre mennesker i sammenhenger han ikke er tilstede.
Hvordan man rent praktisk løser enn sånn situasjon, kan man tilpasse underveis og prøve seg frem med. Det vi kan si med stor grad av sikkerhet er at hvis man ikke har et felles og avklart forhold til alkohol, som begge lever godt med, så er sjansen for at det skal føre til gnisninger stor.
Alfa omega i slike situasjoner er dialog. Enten at der klarer det på egen hånd. Det vil si, lage helt konkrete avtaler om mengde og hyppighet, hva som skal være greit og ikke osv. En slik ordning kan dere prøve ut i en viss periode, og så evaluere.
Hvis dere sliter med å snakke om saken alene, er det en mulighet å be om henvisning til samtaler, med for eksempel psykolog.