Jeg er bekymret over hvorvidt jeg har et alkoholproblem.

Hei,
Jeg er bekymret over hvorvidt jeg har et alkoholproblem. Hver eneste helg går til rus. Det er ikke bare litt, men et ganske høyt inntak hvor jeg blir sittende oppe hele natten til morgen etter og binge-drikke. Noen tilfeller har det ført til fatale konsekvenser da paranoia kan forekomme som kan føre til vold med partner og ramponert leilighet. Opp i det hele forsøker vi få barn, men er redd for at min livsstil er så pass helsetruende for et lite foster. Jeg sliter med kvalme og Angst etter så og si hver helg. Jeg har drukket nesten halve livet mitt og klarer ikke slutte. Dette har vært en issue i mange av mine tidligere parforhold. Jeg plages også med selvmordstanker når det står på som verst og har flere ganger fantasert om å avslutte livet, gjerne i forbindelse med alkohol. Det er ingen som vet hvor alvorlig skadelig forhold jeg har til alkoholen og i verste tilfeller har jeg valgt alkoholen fremfor partnere. Samboeren min sliter også med sitt rus-sug, men ikke den graden jeg gjør. Hans avhengighet ble betraktelig mye verre etter vi ble sammen da jeg introduserte han for binge-drinking. Vi, jeg trenger sårt hjelp! dette går utover livskvaliteten og jobbene våre. Hva bør jeg gjøre? Hvor begynner man?

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret for denne situasjonen, og at det i stor grad påvirker hvordan du har det. Basert på det du skriver høres det absolutt ut som om alkoholbruken din er problematisk for deg.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med legen din å forklare hvordan du har det med både alkohol og psyken. Legen vil da henvise deg til et tilbud som kan passe for deg, slik at du får hjelp.  Det samme kan din samboer gjøre.
Dersom dere skulle bli gravide før dere starter i behandling, eller allerede har blitt det, er dette også noe du kan snakke med jordmor om. Hos jordmor kan du få veiledning og ekstra oppfølging hvis du har behov for det.