Hvordan kan jeg merke om min mann tar kokain?

Hei. Jeg giftet meg men en mann som er avhenging av narkotika. Han var 2 år på terapi men i løpet av siste måned etter alkohol tok han narkotika igjen… Ha sa det skjer i hodet hans bare når han drikker så drikker ikke mer siden 3 uker. Men jeg observert at det skjer noe. Han går ut alene ofte og kommer etter ca 1,5 t. Når kommer hjem ser er jeg beskymret fordi han ikke går ofte å tisse eller sitter lenge på do, røyker mye og svetter seg. Jeg tror han begynner å ta noe igjen. Jeg vil bare vite hvordan kan jeg merke etter nesten 2 timerstid at han tok kokain eller lignende. Fordi jeg har lest at effeken varer bare til 30 minnuter eller lignende. Ser øyner normal ut etter denne tiden?
På forhånd takk for svar.

Kvinne, 37 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Etter to timer er ikke mannen din lengre påvirket av kokain. Du vil derfor ikke kunne se noen tegn på det. Det du kan være oppmerksom på er symptomer som kan være tegn på at en person nylig eller regelmessig har brukt kokain:
• Blør neseblod hyppig, evt. også rennende nese
• Endret søvnmønster
• Endret atferd, særlig i retning økt rastløshet, nervøsitet og/eller aggressivitet. Utslitthet og nedstemthet kan også forekomme, særlig dersom misbruket har pågått over lengre tid, eller dersom rusen er på vei ut av kroppen.
• Endret sosial omgangskrets
• Sterke svingninger i vekt
• Intrikate bortforklaringer og løgner, særlig tilknyttet pengebruk og hvor h*n har oppholdt seg i tidsrom som ikke er redegjort for
• Funn av brukerutstyr og/eller hvitt pulver på personens klær, i hjemmet osv.
Skulle du derimot se ham påvirka noen gang kan du se etter disse tegnene:
• Forstørrede pupiller
• Økt energinivå, høy puls
• Personen er uvanlig pratsom, høylytt og/eller aggressiv
• Svetting, skjelving o.l.
• Røde øyne
• Hvitt pulver rundt nesen
Enkeltvis behøver ikke disse symptomene indikere noe som helst, men jo flere av disse som er til stede, desto større grunn til å anta at det kan dreie seg om et kokainmisbruk.
Det er verdt å bemerke seg at hvilke symptomer som utvises som følge av et kokainmisbruk, er noe som kan variere sterkt fra person til person. Enkelte symptomer kan også være typiske for andre rusmidler enn kokain.