Hvor stor er feilmarginen på narkometeret som politiet bruker? Ble testetved veikontroll og til min store overraskelse testet positivt. Er 68 år og har aldri brukt cannabis. Blodproven tatt rett etterpå viste som riktig var ikke spor etter cannabis. Kan f.eks. dårlig rengjøring av testapparatet føre til falskt resultat? Episoden var belastende og ubehagelig.

Mann, 68 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Hvor nøyaktige slike testapparater er, må nesten produsenten og/eller politiet svare på. Her er en artikkel som omtaler de ulike typene tester politiet bruker. Generelt vet vi at cannabis er et stoff som egner seg mindre bra for spyttesting. Men vi kan dessverre ikke svare for hva som har skjedd i ditt tilfelle, om det er kontaminering eller rett og slett en feilmåling. Igjen, dette må politiet svare for selv.
Godt å høre du slapp noe mer bryderi tross at dette var en belastende og ubehagelig opplevelse.