Hei! Jeg er en oppegående fyr som fungerer godt i samfunnet, har nettopp fullført 1 av 3 år på en bachelor, og før det jobbet jeg som prosjektleder og har allerede en bachelor. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg vet at jeg fungerer i samfunnet og får til bra ting, men sliter fortsatt med en ting: alkohol. Det er ikke sånn at jeg går rundt og er fristet av alkohol, tvert i mot. Jeg liker ikke fulle mennesker, og ser på alkohol som gift når jeg har det som best med meg selv. Men. Jeg har innsett at jeg har et problem med alkohol likevel. Hvis jeg først begynner, så hender det at det er vanskelig å slutte. Jeg blir skuffet f. eks. når lyset går på på en uteplass, fordi da er festen/opplevelsen over. Jeg har gått på mange smeller der jeg har startet å drikke i sosiale lag, for å så fortsette festen hjemme, for å så våkne opp neste dag og føle meg dritt og har med det valgt å drikke videre. And so on… Og plutselig har jeg mistet kontroll. Og da tar jeg dumme valg, og ender opp blakk med en gang. Jeg anser ikke meg selv som en alkoholiker, men det gjør vel de fleste alkoholikere heller (?). Jeg bare vet at noe må endres, fordi jeg følger stadig vekk de samme mønstrene. Jeg har gått til samtlige ruspsykologer, men alle jeg har møtt til nå har vært såpass passive, at jeg ikke har fått noen ting utav det. Jeg skal igjen møte en ny privat psykolog, men jeg tenkte jeg skulle sende et spørsmål her. Hva tror du/dere er den beste måten for meg å gå framover? Hvilken type behandling bør jeg søke? Hva slags institusjoner bør jeg kontakte? Setter pris på svar 🙂

Mann, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så fint at du ønsker å ta tak i alkoholbruken din. Vi vet ikke om målet ditt er å slutte å drikke eller om du vil få hjelp til å drikke moderat, men du finner våre tips for begge deler på siden vår «Hjelp til å slutte». Kanskje du kan finne noen nyttige innspill der?
Vi tenker uansett at det er veldig fint at du igjen skal møte en psykolog. Det er ikke så uvanlig å måtte prøve flere før man finner noen som passer. Hvilken psykolog eller hvilken behandling du bør søke handler tross alt mye om hvem du er. En behandling kan være helt super for en person, og være helt bom for en annen. Derfor er det også veldig vanskelig for oss å komme med konkrete tips. Du kan eventuelt ta en titt på Helsenorge.no. Der finner du en oversikt over de ulike behandlingsstedene. Søker du opp navnene kan du lese litt om dem, og kanskje finner du noe du tror kan passe for deg.
Det vi derimot vil påpeke er at det er lov å fortelle om dine preferanser. Både når du nå møter din nye psykolog, men også om du snakker med legen din om å sende en ny henvisning i fremtiden. Er det viktig for deg at behandler ikke er for passiv, så si gjerne det helt fra starten (ikke at noen skal være helt passive, men folk har jo ulike preferanser og stil her).