Hva er risikoen for å bli tatt?

Hei, jeg skal til en venninne en helg i sommer der vi tenkte å ta ectasy, jeg er den av oss som kan anskaffe, men jeg må ta fly for å komme dit.. kommer bare til å ha med to piller da det kun er til oss, men hva er da risikoen for å bli tatt, evt straff for å bli tatt med det?

Kvinne, 25 år fra Akershus
Det er veldig vanskelig å si akkurat hva som er risikoen for at du skal bli tatt på denne turen, men risikoen er jo der.
Etter legemiddelloven § 31 annet ledd kan besittelse og bruk av narkotika straffes med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder, eller begge deler. Det vanlige er å ilegge et forelegg (bot), hvor størrelsen på boten er avhengig av type og mengde stoff.  I det tilfellet du beskriver får du antagelig en bot og prikk på rullebladet.
Vi vet jo ikke hvor du eller venninnen din bor, men dersom du reiser inn/ut av Norge til/fra et annet land kan straffen bli strengere.