Er det helseskadelig å ta Medikinet som er utgått på dato?

Hei, har et par tabletter med medikinet 5mg mot ADHD som har gått ut på dato i 2018, er det helseskadelig å ta disse nå? Hva vil virkningen være om man ikke har ADHD selv?

Kvinne, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi vil ikke anbefale at du tar medisin som har utgått på dato. Riktignok er det vanligvis ikke farlig, som oftest virker det bare litt dårligere. Likevel kan noen medisiner danne giftige nedbrytningsstoffer etter at de er utgått på dato. Du kan også oppleve flere eller andre bivirkninger enn vanlig.
Tar du Medikinet for å ruse deg kan du oppleve en rus som ligner på amfetaminrus. Rusen kjennetegnes ved at man blir svært energisk, og mange opplever økt selvtillit, økt utholdenhet og økt tankeaktivitet. Hjertet jobber hardere, og pulser øker. Du kan også oppleve en rekke bivirkninger:
Vanlige bivirkninger: Høy puls, feber, hodepine, rastløshet, munntørrhet, svimmelhet, skjelving, kvalme, løs mage, tung pust.
Mindre vanlige bivirkninger: Forstoppelse, hevelser i huden, mage- og tarmkatarr, muskelrykninger, blod i urinen.
Brukt regelmessig over tid, kan enkelte brukere oppleve avhengighet, søvnvansker, aggresjon, angst, depresjon, tretthet, vekttap, ereksjonsproblemer og nedsatt sexlyst.