Bekymret for venninnen min

Hei!
Jeg har en venninne som er 20 år nå snart, jeg er svært beskymret for hun. Hun ruste seg med meg før (jeg er rusfri nå), men det har gått for langt, hun har begynt og ta heroin daglig, og er så nær døden hver eneste dag, og jeg får ikke gjort noe. Jeg er så beskymret, og hun har ikke noe familienettverk rundt seg heller, jeg er den eneste hun har… Er det mulig og sende beskymringsmelding ett eller annet sted?
Mvh J17

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du blir bekymret for venninnen din. Først og fremst vil vi anbefale deg å snakke med henne om hvor bekymret du er. Her er noen tips til hvordan du kan ha en slik bekymringssamtale.  Du skriver ikke noe om hva hun tenker om sin egen situasjon, men hvis hun er åpen for å få noe hjelp med rusbruken så kan hun få det. Hun kan for eksempel snakke med helsestasjon for ungdom, utekontakt eller legen sin.
Hvis hun ikke ønsker noen hjelp er det vanskeligere. Til syvende og sist er det bare hun som kan bestemme hva hun skal gjøre, og hva hun velger er utenfor din kontroll. Du skriver at hun ikke har noe familienettverk rundt seg, men kanskje hun har noen flere venner eller andre nære? Hvis hun har det kan du vurdere om du vil dele bekymringen din med dem.
Utover det er det dessverre  lite du får gjort uten at hun er med på det selv. Du kan melde din bekymring til fastlegen hennes, slik at hen kan ta det opp med henne. Men hun velger uansett selv om hun ønsker noen hjelp videre eller ikke.
Vi vil også anbefale deg å finne noen du kan snakke med om dette. Det kan være ganske tungt å gå rundt å bekymre seg for noen du er glad i. Du kan prate med venner, andre du stoler på eller med helsestasjon for ungdom der du bor.