Antidepressiva (SSRI) på resept med benzodiazepiner

Hei. Jeg bare lurte på om hva som vil skje om jeg blander antidepressiva (ssri) på preskript med benzodiazepiner som feks ksalol, rivotril eller valium (uten preskript). Vil dette være ekstra farlig? Vil det «booste» effekten av benzodiazepinen?

Mann, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og gir ikke medisinfaglig veiledning.
Vi vet at det er flere som behandles med en kombinasjon av SSRI og benzodiazepiner. Men hvordan denne kombinasjonen vil være i ditt tilfelle, og for de enkelte stoffene du nevner, det må du nesten ta med legen din.
Hvor farlig det vil være kommer også veldig an på mengden benzodiazepiner inntatt. De du nevner der er ganske potente og kommer ofte fra det illegale markedet. Så hva du får i deg da, er usikkert, og dette skaper nok et risikoelement ved å blande uten å konferere med helsepersonell.
Les mer om bruk av benzo i vår brosjyre om benzodiazepiner.