Urolig hjerte og rykninger/små kramper etter mulig bruk av amfetamin

Hei. Har brukt litt amfetamin. Sirka 4 uker siden sist jeg tok. Iløpet av sirka 4 månedan, så har jeg kjøpt 2g sånn 4 ganger. Har presset bra mye i meg på engang, å har nok blitt forgiftet. Men nå er det 4 uker sirka siden sist jeg kjøpte, å i disse ukene har jeg virkelig kjent hjertet banke. Magen vises det godt at hjertet slår, og mye uro spesielt rundt hjertet. E r veldig oppmerksom på at hjertet slår siden det kjennes godt. Når jeg sitter i ro så slår hjertet ofte veldig fort også plutselig går det normalt igjen. Kjenner hjertet slå når godt når jeg skal sove å det plager meg. Nesten som om det rister i kroppen. Men når jeg holder hånda på hjertet så Virker det ikke som det slår hardere enn normalt men er veldig oppmerksom på slagene. Har små syk Inger i overkroppen nesten konstant. Plutselig rister hodet eller armem og egt generelt hele overkroppen. Folk legger lett merke til aktiviteten i overkroppen min. Alt føles litt som konstant angst pga aktiviteten. Burde jeg gå til lege med dette? Er det farlig? Kan dere fortelle litt om dette?

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ja, du burde absolutt gå til legen å sjekke dette.
Når du er rusa på amfetamin får du høyere puls og blodtrykk, samt høyere kroppstemperatur. Dette øker risikoen for alvorlige reaksjoner som hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser og hjerteinfarkt. I tillegg kan amfetaminbruk føre til angst og panikktilstander, selv etter at du ikke er rusa lengre. Dette kan gi mange av de samme symptomene for eksempel hjertebank og trykk i brystet. En amfetaminoverdose kan også gi kramper.
Vi kan ikke vite hva som er årsaken til hjerteproblematikken og krampene/rykningene dine,  men det er ikke normalt å ha kramper/rykninger fire uker etter siste inntak. Vi vil derfor anbefale deg å sjekke dette raskest mulig.