Sluttet brått med Oxy, er det noe som kan avhjelpe abstinensene?

Hei,
Har brukt oxy produkter i ca 6 år pga sterke smerter etter en operasjon. Sluttet brått, og er på 5 dagen uten. Merker at abstinensene er kraftige, men ønsker ikke å fortsette på opioder. Er det noe som kan avhjelpe abstinensene? Spiser c vitamin og er i så mye aktivitet som jeg kan.

Mann, 46 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig å oppleve kraftige abstinenser etter et langvarig forbruk, særlig når du kutter brått. Helst burde nok disse medisinene heller vært trappet ned gradvis, nettopp for å redusere graden av dette ubehaget.
Men nå er du likevel i gang, og da er det kanskje like greit å bare stå i det. I mange tilfeller er ikke abstinenser fra opioider veldig langvarige – mange opplever at ubehaget har blitt betydelig mildere etter en uke eller to, ofte også kortere enn dette.
Utover dette må vi be deg ta opp dette med legen din – legen kan kanskje skrive ut noen milde medikamenter for å dempe enkelte plagsomme symptomer.