Sliter med å få i meg nok næring, vil dette påvirke toleransen min for Paralgin Forte?

Jeg har fjernet mandlene og sliter derfor med å få i meg nok næring. Vil dette påvirke toleransen min for Parlagin Forte? Jeg veier 73kg (180cm) og har tatt to Parlagin Forte og en Paracet de siste 6t og opplever kvalme og ubehag. Usikker på om det er grunnet store doseringer eller lite mat.

Mann, 23 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke si konkret hva din kvalme og ubehag skyldes – om det er snakk om lite næring , inntatt mengde eller andre ting. Men hva vi kan si er at dersom kroppen er i underskudd på næring, kan den også være dårligere rustet til å takle eventuelle påkjenninger. I prinsippet kan nok dette gjøre deg mer sårbar for mulige bivirkninger, ja. Dessuten kan jo mangel på ernæring  i seg selv medføre enkelte ubehagelige symptomer.
Hva vi for øvrig kan si mer sikkert, er at dersom du sliter med å få i deg næring over et lengre tidsrom, slik at du kanskje går ned i vekt, kan du også få lavere toleranse for medisiner generelt. Dette henger riktignok sammen med hvor ofte og hvor mye du bruker – regelmessig bruk vil tross alt også kunne øke toleransen for den aktuelle medisinen.
Vi anbefaler uansett at du følger opp dette med legen din, dersom underernæring (samt bivirkninger av medisiner) skulle bli et vedvarende problem for deg.