Skoleoppgave om rusreformen

Hei, Jeg er en 17 år gammel jente.
Jeg har en oppgave i medie og kommunikasjon og har en intervju-oppgave om rusreformen.
Hvis noen som jobber innenfor rus-rehabilitering kunne besvart spørsmålene mine eller sendt dem videre til noen som kan gjøre det hadde det vært veldig fint.
Gjerne fordyp svarene!
Skriv gjerne noe mer, hvis du har noe å tilføye.
Tror dere å hjelpe rusmisbrukere eller å straffe rusmisbrukere vil minske rusmisbruken i størst grad?
Tror dere det nye regelverket vil gjøre at det er enklere å deale?
Har dere en tanke om hva dere ville valgt av hjelp og straff dersom dere bestemte regelverket?
Synes dere regelverket som er nå fungerer bra eller synes dere vi trenger en forandring i reglementet?
Tror dere dagens ungdom kommer til å bære mer eller mindre rus hvis det nye regelverket blir ført inn?
Synes dere at det burde være aldersgrense i forhold til hvor mye man kan bære før det er straffbart?
Hva tror dere konsekvensene blir dersom vi forandrer regelverket?

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette virker som en veldig interessant (og viktig) skoleoppgave. Spørsmålene er veldig gode. Dessverre er RUStelefonen en politisk nøytral tjeneste – noe som betyr at vi ikke uttaler oss i politiske saker. Med andre ord, vi svarer på spørsmål om hva som er, men ikke om hva som bør eller kan være.
Men, vi kan derimot tipse deg til hvem du kan ta kontakt med, som forhåpentligvis vil kunne hjelpe deg med denne oppgaven. For eksempel kan du ta kontakt med Foreningen Tryggere Ruspolitikk, som i stor grad er positive til reformen slik den opprinnelig var foreslått av Rusreformutvalget. Her kan også RIO være verdt å snakke med. Om du i tillegg ønsker et annet perspektiv kan du ta kontakt med Arbeiderpartiet, som kunngjorde at de ikke vil stille seg bak Rusreformutvalgets forslag, under sitt landsmøte tidligere i vår.