Råd om Valium og alkohol

Dere skrev at dere ikke forstod mitt siste spørsmål. Jeg har aspergers og ADHD, og er svært plaget av ubehagelig tankekjør, i den grad at jeg har problemer med å få gjennomført eller bruker lang tid på vanlige hverdagsoppgaver og har problemer med å fungere. Når jeg har Valium fungerer jeg mye bedre, jeg blir mer fokusert og får gjort unna mye mer. Problemet mitt er at legen begrenser mengde Valium til fem i uken, som er for lite for mitt behov. Å snakke med legen om dette er nytteløst, han har bestemt seg. Alkohol har i små mengder noe av samme effekten som Valium, men jeg vet ingenting om hvor store mengder jeg må bruke for ønsket effekt. Jeg trenger råd om hvor mye jeg skal bruke, om tilvenning gjør at jeg må øke mengden og en rekke andre ting

Mann, 52 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi kan dessverre ikke gi deg råd i forhold til hvor mye alkohol eller Valium du kan bruke, da dette er utenfor vårt mandat, og noe vi heller ikke har lov til. Det ville vært uforsvarlig av oss å prøve oss på noen forslag, da vi verken er helsepersonell eller kjenner din situasjon godt nok.
Det vi kan si på generell basis, er at dersom du tar Valium regelmessig, er det uungåelig at du tilvennes dosen du går på, og at den etterhvert vil få mindre effekt. Øker du dosen hver gang du er tilvendt dosen du går på, risikerer du å komme opp i store doser. Det er derfor medikamenter slik som Valium ikke er ment å brukes over tid.  Det samme risikerer du at skjer med alkohol – du blir tilvent mengden du er vant til, og føler du må øke for å få ønsket effekt. Vi anbefaler deg å være veldig obs på disse konsekvensene, da det kan føre til stort inntak og avhengighet. Hvorvidt du vil ta den risikoen, kan ikke vi bestemme for deg, men vi tror det er viktig at du vet at den effekten du får av alkohol og Valium nå, antagelig vil bli dårligere ganske raskt, dersom du bruker det daglig, samt at det kan føre med seg en rekke uheldige konsekvenser.