Oxynorm og abstinenser

Jeg har gått på 1stk 10mg. Okynorm i flere år pga av ansiktssmerter. Føler at her er blitt en avhengighet som jeg ikke ønsker. Har prøv å kutte tvert, men har blitt så dårlig at jeg har startet tablettbruken igjen. Nattesøvnen forsvant, svetter grusomt om nettene, har influensasymptomer om dagene og problem med å spise. Ville det vært lurere av meg med nedtrapping, kanskje gått på 5mg en periode. Eller skal jeg prøve med 10 mg annenhver dag. Er litt fortvilt. Har hatt en veldig dårlig dag i dag,og natten ser ut til å bli like dårlig . Er litt fortvilt. Vil heller ha ansiktssmertene enn å være avhengig av medisin.
Er det vanlig å bli så dårlig med en gang når en kutter medisinbruken??

Kvinne, 70 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det du opplever er etter all sannsynlighet abstinenser. Det er vanlig at abstinensene inntreffer når medikamentet begynner å gå ut. Oxynorm har en varlighet på omkring 6 timer, så det er ikke unaturlig å begynne å følge seg dårlig allerede da.
Når det gjelder nedtrappingsplan, er dette noe vi dessverre ikke har mulighet til å hjelpe til med, da vi ikke er helsepersonell og heller ikke kjenner din situasjon godt nok. Vi anbefaler deg riktignok å trappe ned noe, på denne måten vil du antagelig oppleve mildere abstinenser, og vi anbefaler deg å trappe ned i samråd med din lege. Hvis du allerede har kuttet tvert, vil de verste abstinensene som oftest gi seg etter omkring 3 døgn.
Lykke til!