Opplever hjertebank, kvalme og angst, kan det være fordi jeg har røyka hasj?

Jeg har røyka hasj ca nesten vær dag etter min første gang jeg røyka som var for et halvt år siden ca, for noen få måender siden fikk jeg plutselig vondt i hjwrtw og tungt å pustw å ble skikkelig stressa når jeg satt på busssn etter å ha røyka å vær gang jeg røyka etter det skjedde det igejn og igejn men mye mindre grad men kjente d forsatt og fram til for ca 2 uker siden var jeg lei å tok en liten pause men vet ikke om jeg skal kalle det et angstanfall men en kveld jeg skulle sove ble jeg veldig kvalm og begynte å skjelve beina mine stakk og ble veldig stresset av ingen grunn å vær gang jeg drar ut i offentligheten blir jeg kvalm og ting i pusten, vet ikke om dette har skjedd pga røykinga eller om det er stress av private grunnee men har hatt det vansklig og stresset mye av livet mitt men spesielt det siste halv året, hva kan det vøre? Tørr ikke røykw mer er redd

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Konkret hva disse plagene skyldes, er dessverre vanskelig å si helt sikkert. Om det skyldes hasjrøykingen (direkte eller indirekte), eller om det skyldes andre grunner, eller kanskje en kombinasjon av disse, er ikke alltid opplagt. Men, en måte å prøve å finne ut av dette på, er ved å ha et langt opphold uten hasjrøyking. Du skriver at du ikke tør å røyke mer, og det høres veldig lurt ut. Dersom du etter hvert føler at du blir bedre, er det jo ikke utenkelig at disse plagene kan ha hatt sammenheng med røykingen.
Men, forholdet mellom rusbruk og psykisk helse er jo mildt sagt sammensatt. Du skriver f.eks. at du har hatt det vanskelig og at du har stresset mye, noe som i selv kan medføre plagsomme symptomer, både fysisk og psykisk. Dersom du generelt føler at mye i livet ditt er vanskelig, vil vi oppfordre deg til å oppsøke en psykolog og jobbe med dette. Dette er kanskje ekstra lurt å gjøre dersom du ikke føler at du blir noe særlig bedre i tiden fremover. Alternativt kan du også snakke med legen din, helsesykepleier på skolen eller en helsestasjon for ungdom.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.