Min kjæreste gjennom 13-14 år drikker mye øl. Han er 69, vi har vært sammen ca 13-14 år.
Han er i full jobb og har alvorlig bechtrew , kols ( aldri røkt) høyt blodtrykk osv . Han har opplevd mindre fine ting i sitt liv…
Saken er den: han er alltid hos meg i helgene, det er fint det❣️Har alltid med blomster og div mat. Han er en GOD MANN, ærlig og generøs..
Jeg er selvstendig økonomisk, så det er sakt! Nå lørdag inntok han 12 halvlitere øl. Søndag 8. Mandag i dag 5.. fordi han skal på jobb i morgen…ble det sååååå lite.
Har vegret meg for å si noe, men måtte i kveld.
Reaksjonen var som forventet: « jeg har ikke» « jeg jobbet og slitet» og kjører aldri påvirket..
«Jeg går! Så er du KVITT MEG!
Hva gjør jeg?

Annet, 60 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du forventet en slik reaksjon som du beskriver, og det er også veldig vanlig. Det som er bra er at du nå har luftet at dette er noe du tenker på, og det er nyttig i seg selv. Kanskje har han hatt litt tid til å reflektere over dette i ettertid? Er du bekymret er det uansett lurt å ta opp bekymringen din på ny. Her finner du noen tips til hvordan det kan være lurt å snakke med noen om deres rusbruk.
Det som er viktig er å prøve å finne ut av hva han selv tenker om dette. Er han villig til å gjøre endringer eller ikke?  Uansett hva svaret blir, må du finne ut av hvordan du skal forholde deg til det han kommer frem til.
Ønsker han hjelp til å begrense inntaket eller slutte kan han få det. Det enkleste er da å ta kontakt med fastlegen. Ønsker du noen å snakke med om dette kan du ta kontakt med Ivareta.
Du er velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat hvis du vil diskutere situasjonen nærmere.