Lurer på om det er mulig å ga nedsatt effekt av legemiddeler uten at man på forhånd har bygget opp toleranse?

Hei, jeg lurer på om det er mulig å ga nedsatt effekt av legemiddeler uten at man på forhånd har bygget opp toleranse, jeg har hatt resept på imovane og det hadde ingen effekt før jeg tok 3-4 7,5mg tabeletter. Da jeg nevnte det for legen min sa han at han aldri hadde hørt liknende å at det var meget uforsvarlig, det skjønner jeg, men i det tilfelle var jeg så lei av at jeg ikke fikk sove og valgte å prøve det ekstreme for å få søvn. Senere har jeg fått tak i xanor 2mg (utenom resept) i håp om at det skal hjelpe. Prøvde først en kveld med en halv uten noen funk, neste dag en hel uten noen funk. Igjen desperat etter en full og god natt søvn tok jeg 2 stk (4mg) og merket ingenting, jeg lurer på hva dette kan komme av. Og har ikke veldig lyst til å fortelle legen at jeg har anskaffet legemidler uten om egen resept, men ønsker samtidig i og være mest mulig ærlig for å kunne få best mulig hjelp

Mann, 25 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Legemidler virker forskjellig på folk, og det er ikke sånn at alle har like god effekt av et gitt legemiddel. Dosen skal også tilpasses alder, vekt, allmenntilstand, type søvnforstyrrelse.
Men det kommer også an på hvilken effekt man forventer at det skal ha. Imovane skal gjøre at det ikke tar like lang tid å sovne, forlenge søvnen og bidra til at man ikke våkner så mange ganger om natta. Det er altså ikke noe du vanligvis «slokner av». Det er naturligvis også viktig at man venter med å vurdere virkningen til full effekt av tabletten er oppnådd. Imovane begynner f.eks å virke etter 30 minutter, men har ikke full effekt før det har gått 1-2 timer.
Xanor er ikke en sovemedisin. Det er riktignok beroligende, og du kan bli trøtt av det, men den er ikke ment å få deg til å sove. Xanor er et legemiddel mot panikkangst, så med mindre du lider av det er det egentlig ikke en medisin som passer for deg.
Vi vil anbefale deg å snakke med legen din om hvilke alternativer som finnes. Vi forstår at det er kjempefrustrerende å ikke få sove, så det er viktig at dere finner noe som funker for deg. Hvis du ikke ønsker å si noe om Xanor’en kan du jo bare ta utgangspunkt i at Imovanen ikke fungerer.
Lykke til!