Kokain og brukerdoser i SP sitt partiprogram

Hei
Jeg leser partiprogrammet til SP og stiller meg undrene til noen av påstandene ang narkotiske stoffer, de hevder at 2g med kokain tilsvarer 80 brukerdoser samt at 10g cannabis tilsvarer 50 brukerdoser. De sier ikke noe om 0,5 desiliter GHB? Totalt hevder de at en person kan bevare inntil 200 brukerdoser med div narkotiske stoffer uten å bli straffet?? Dette må da være totalt feil? I mitt hode ser det ut til at de har slengt på en null bak tallet, 2g kokain delt på 80 brukerdoser =0,025g som er nærmest umulig å veie opp for en bruker uten en ganske kostbar vekt (*den billigste jeg fant ved et raskt nettsøk kostet ca 6-700kr, noe de som bruker sjeldent har da de stort sett teller alt de har som verdi til kjøp av neste dose. Du ser ikke en bruker sitte med en dyr post vekt og måler opp dosene sine. Men nå bruker vel ikke de folk flest ser på som brukere kokain, det går vel heller i Heroin og eller Metamfetamin og lignende. SP bruker dere som referanse så da kan dere sikkert fortelle meg hva som er riktig og hva som er oppspinn
Her er påstanden til SP:
«I forslaget foreslår regjeringen to terskelnivåer. Det skal være straffefritt å bære for eksempel 2 gram kokain, 10 gram cannabis eller 0,5 desiliter GHB. Det tilsvarer 80 doser med kokain og 50 doser cannabis ifølge den offentlige informasjonstilbudet «rustelefonen.no». Samtidig skriver regjeringen videre at som hovedregel skal gis påtaleunnlatelse til personer som bærer opp til 200 doser kokain eller opptil 75 doser cannabis.»
Mvh
[anonymisert]

Mann, 54 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
At 2 g kokain skal tilsvare omtrent 80 brukerdoser, er selvfølgelig ikke riktig. Når vi tidligere har skrevet at en vanlig brukerdose ligger på omtrent 25 mg (eller mer), dreier det seg om rent kokain. Når du kjøper kokain illegalt, kan renhetsgraden være sterkt varierende – fra svært urent/utblandet til svært rent. Som oftest vil man befinne seg et sted derimellom. Med andre ord er altså ikke 2 g gatekokain ensbetydende med 2 g rent kokain. Det kan hende at SP har misforstått dette.
Du kan lese mer i vår brosjyre om kokain.