Kjenner en med høyt blodtrykk, bør han ikke slutte med alkohol?

Hei spør for en som er mye eldre, han har høyt blodtrykk og drikker endel alkohol. Bør han ikke slutte med det? Og kan jeg anbefale cannabis i stedet, for å få han til å slutte å drikke?

Mann, 39 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom han har høyt blodtrykk, kan et høyt forbruk av alkohol innebære en forhøyet risiko for komplikasjoner, ja. Sånn sett er det helt klart en god idé om han slutter, eller i det minste kutter ned en del. Men for at dette skal skje, må han selv ville det. Det er likevel ingenting i veien for at du prøver å snakke med ham om dette, for å prøve å kartlegge litt hva han selv faktisk tenker om situasjonen og veien videre.
Cannabis kan for noen være et alternativ til alkohol, ja. Men om han har problemer med blodtrykket, er ikke nødvendigvis cannabis ideelt heller.
Hvis han faktisk ønsker å redusere eller kutte forbruket av alkohol, er det kanskje bedre om han oppsøker helsehjelp, som kan gi en kvalifisert veiledning og oppfølging tilpasset hans situasjon og behov. Alternativt kan du jo tipse han om å ta kontakt med oss, dersom han ønsker råd om hvordan han kan endre på sitt bruksmønster. Det er helt anonymt å kontakte oss.