Kan man bruke Oxy til nedtrapping av Metadon?

Jeg har selv prøvd å gå fra skikkelig heavy kjør på heroin i flere år uten å teste Sub. Da jeg havnet på psykehus døden nær, var det sykehuset som ikke ville slippe meg ut på gaten igjen, nå når det fantes medisiner. Men jeg fikk aldri noe valg om Subutex, eller Metadon. (Det var nesten ikke Subutex på den tiden.) Det er 17 år siden dette skjedde, og etter dette har jeg snakket med og fått bevist at Subutex ikke krasjer med Oxy. Jeg så en kvinne injisere begge både Subutex og Oxyer, og hun ble frisk som en fisk. Jeg var sjokket, når jeg sammenlignet med mine symptomer. Jeg måtte bruker over 2 gram med heroin for å fungere,  og ikke løpe på toalettet hver 5 min. Er det kanskje en mulighet å bruke oxy til nedtrapping av metadon?

Mann, 46 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du ønsker å trappe ned Metadon, er det egentlig best å trappe ned med nettopp Metadon, heller enn et annet opioid. Det er tross alt Metadon kroppen din er vant til (om vi forstår deg rett), og selv om Metadon og oksykodon har mange fellestrekk, har de også noen viktige ulikheter. Det vil riktignok være bedre å trappe ned Metadon med oksykodon fremfor å kutte Metadon brått. Vår anbefaling er likevel at du snakker med lege/LAR om å få en plan for nedtrapping, slik at du kan få et opplegg tilpasset deg og dine behov, dersom det er dette du ønsker.
For øvrig, angående kombinasjonen av Subutex og oksykodon, blir dette en blanding av henholdsvis en partiell og en full opioidagonist. Normalt vil denne kombinasjonen medføre at den partielle agonisten (Subutex) reduserer effekten av den fulle agonisten (oksykodon). Men dette er riktignok også et spørsmål om mengde og individuell toleranse, så ulike brukere kan sånn sett også ha litt ulike opplevelser med denne typen blandinger.