Kan jeg ta Tramadol og Sobril sammen?

Jeg har slitt med smerteanfall (som de tror er endometriose) siden november og går derfor på tramadol 50mg x3 hver dag. Legen ville at jeg skulle prøve sobril 10mg inntil 3x daglig. Kan jeg ta dette sammen? Er det farlig?

Kvinne, 25 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Tramadol og Sobril kan brukes sammen, men det bør tas noen forholdsregler. Grunnen til det er at du kan oppleve å bli ekstra trøtt og sløv når du bruker de to sammen, og at kombinasjonen kan være farlig i store mengder. Dette trenger imidlertid ikke du å tenke på, siden du har fått dette anbefalt av legen. Legen har da gjort en medisinsk vurdering på at denne kombinasjonen, i disse dosene, er trygt for deg.
Dersom du er skeptisk er det likevel veldig lurt å stille de spørsmålene du måtte ha til legen din. Da kan du få svar som er tilpasset akkurat deg.