Jeg tror jeg har blitt avhengig av å ruse meg

Hei! Jeg tror jeg er blitt avhengig av å ruse meg. Uavhengig av hvilket rusmiddel det er, så lenge jeg er ruset. Jeg har røykt cannabis siden jeg var 15, hadde et år (nesten) der jeg ikke røykte da jeg var 18/19, og har egentlig røykt daglig siden den omtrent. Nå har jeg trappet ned til 1 joint om kvelden, men jeg ruser meg ekstremt mye i helgene. Jeg har vært borti det meste a rusmidler, men er cannabis jeg alltid har hatt med meg.
Jeg klarer ikke feste og drikke uten en annen form for rus helst kokain eller speed.
I de siste 3ukene har jeg tatt speed daglig, og føler jeg presterer mye bedre, og klarer å være mer med i jobben min. Jeg får nesten panikk og angst når jeg nesten er tom, og må fikse mer. Jeg vet jeg har et avhegighetsproblem egentlig, men vil ikke bli avhengig av speed, selv om jeg kanskje allerede er det litt. Problemet er at jeg har lappen og kan ikke bære ærlig med psykologen min om det….noe som fører til at jeg ikke helt føler det hjelper så mye å gå der…..trenger litt tips til hva jeg kan gjøre…

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du må selvsagt selv vurdere om du ønsker å fortelle psykolog eller lege om rusbruken din. Basert på det du skriver, høres det ut som at du kunne hatt god hjelp av behandling, dersom du hadde ønsket det og funnet noe som var nyttig for deg. Men vi har forståelse for at du tenker på dette med førerkortet. Vi er enige med deg. Dersom du er ærlig og sier, «jeg har røykt cannabis siden jeg var 15, bruker det daglig nå, bruker ekstremt mye rus i helgene, og de siste 3ukene har jeg tatt speed daglig», er vi temmelig sikre på at du ansees å ikke fylle helsekravene til lappen. Da må psykologen melde fra. Du må derfor selv gjøre en vurdering på hva som er viktigst for deg akkurat nå, og om du har mulighet til å være uten førerkort en periode (trolig 6 måneder).
Vårt eneste trøst kan kanskje være at dersom du er ærlig, er det mer sannsynlig at du får, og kan forvente, en mer målrettet hjelp. I noen tilfeller er det også slik at psykologer inngår muntlige avtaler, f.eks. muntlig kjøreforbud til du har rene prøver, og deretter oppfølging med prøver over tid. Uansett hvor lang tiden uten førerkort måtte bli, kan det være overkommelig dersom du ser på den perioden (med tester osv.) som en motivasjon til å bli rusfri – da kan det kanskje være verdt å tenke på.
Du har sikkert prøvd en del ting for å slutte/redusere på egenhånd, men på siden vår «Hjelp til å slutte» finner du tips til hva du kan gjøre selv. Ønsker du å redusere bruken av cannabis enda mer kan du også prøve appen vår HAP.
Amfetamin er et mye tyngre stoff enn hasj og marihuana. Det preger deg mer i lengden og skader deg mer. Speed fungerer nok som ekstra bensin i hverdagen en stund, men de negative effektene – på psyken, på kroppen, huden, tennene osv – de har en tendens til å ta mer og mer over etter hvert.
Du har gjort en god innsats med å redusere cannabis, og det er viktig at ikke andre rusmidler tar over og blir nye uvaner. Å ta speed daglig er vesentlig mer ødeleggende for deg enn å røyke en joint på kvelden.
Hvis du har tatt speed daglig over en periode, trenger du litt tid og ro for å komme deg i form igjen. Da er det viktig å ta noen dager bort fra de menneskene som bruker/selger det, og helst bare sove og spise, gå turer, se på serier, lese, eller hva du foretrekker.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil ta en anonym prat.