Jeg ønsker å slutte med å drikke alkohol

Hei, jeg ønsker å slutte å drikke alkohol. Jeg finner det vanskelig å kun ta et par glass vin og ender ofte opp med et par flasker. I tillegg får jeg oftere hukommelsestap ettter slike kvelder. Jeg har tenkt lenge på dette og er fast bestemt på å slutte før det blir verre.

Kvinne, 42 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du opplever at alkoholen har blitt et problem for deg, er det bra at du erkjenner dette, og at du er villig til å ta grep. Det finnes flere måter du kan få til dette på, både på egenhånd og/eller med hjelp. Men, ulike personer har ulike forutsetninger og behov for å lykkes med dette. Sånn sett vil vi egentlig oppfordre deg til å kontakte oss på telefon eller chat for en samtale, slik at vi kan diskutere situasjonen nærmere med deg, og komme med noen tips som er tilpasset deg og dine behov.
Generelt kan vi likevel si at dette i stor grad handler om planlegging, og delvis også disiplin. Først og fremst bør du unngå å ta de første to glassene overhodet, så lenge disse to glassene som regel ender opp med vesentlig større mengder. I så fall er det en klar fordel om du unngår å ha vin tilgjengelig hjemme overhodet, og at du en stund fremover unngår situasjoner eller personer hvor alkohol gjerne er en del av bildet. Forsøk heller å fylle tiden med noen aktiviteter som oppleves som positive og meningsfylte for deg, som kan bidra til å flytte fokuset litt bort fra alkoholen. Dette vil kanskje føles anstrengt i begynnelsen, men om du klarer å gjøre dette tilstrekkelig lenge, er sjansen stor for at det gradvis føles mer normalt og naturlig for deg å ikke drikke.
I vår guide Hjelp til å slutte med alkohol finner du øvrige tips og råd. Der finner du også info om hvem som kan hjelpe og hvordan du kommer i kontakt med disse.