Jeg kjenner en i en fortvilt situasjon

Hei!
Jeg spør for noen jeg kjenner som er i en fortvilt situasjon.
Vedkommende er polsk snekker som har bodd i Norge i mange mange år.
Han har hektet seg på kokain og er redd for hva som skjer om han søker hjelp til avrusing og kanskje også litt behandling. 2-4 uker(?) Han har det ikke greit…
Han frykter konsekvensene om han søker hjelp til avrusning.
Jobben gir han permisjon på forespørsel og veien er vel gjennom fastlegen? Men f.eks: Kan vedkommende miste førerkortet sitt? Vil det komme tilbake til arbeidsgiver at han har vært på avrusning/rehab? Eller har lege/institusjon taushetsplikt? Vi snakker jo her om en som tar tak i situasjonen sin og ser tydelig at han trenger hjelp en periode. Men om det vil koste han fast jobb og førerkort. Så er jeg redd for at han ikke vil tørre å søke hjelp. Og det.. tror jeg ikke får noen lykkelig slutt -for å si det sånn.
Vær så snill å rådgi.
MVH
😛

Mann, 35 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så fint at han i utgangspunktet er åpen for å få hjelp med dette. Det er helt riktig at veien går gjennom fastlegen. Det som skjer er at fastlegen da sender en henvisning til et passende tilbud. Fastlegen kan også gi ham sykemelding dersom det er behov for det. Han er ikke pliktig til å oppgi årsak til sykemeldingen til arbeidsgiver. Legen har også taushetsplikt overfor arbeidsgiver( bortsett fra i noen helt spesielle jobber, men snekker er ikke en av disse).
Når det gjelder førerkortet er det en risiko for at han vil miste det for en periode. Legen må nemlig gjøre en vurdering på om han fremdeles oppfyller helsekravet til å ha førerkort, eller ikke. Vi kan ikke si helt sikkert hvordan hans lege vil vurdere dette, men dersom det er omfattende bruk av kokain må han nok regne med å være uten førerkort en stund.