Jeg har akkurat oppdaget at min elskede kjæreste røyker amfetamin 3-4 ganger i uka. Vi har vært sammen i 6 mnd og jeg har ikke oppdaget dette før nå. Vi har hatt et helvettes oppflott i forbindelse med fest inkl. alkohol, der han tar helomvending i personligheten, gjør det slutt og nekter å snakke med meg. Den tredje gangen dette skjedde oppdaget jeg at han hadde tatt stoff, noe han nekta for først, men innrømte senere samme kveld. Han innrømte et par dager senere at han røyker amfetamin 3-4 ganger i uka, og har gjort dette over noen år. Han gråter og ber om at jeg ikke skal gå fra han, men jeg vet ikke mine arme råd da tilliten er brutt- og jeg føler at jeg ikke kan se på han i det daglige om han bruker. Er det noen tegn jeg kan være ekstra obs på? Er det veldig avhengighetsskapende? Kan man testes hos legen uten å bli fratatt sertifikater osv? Hva gjør jeg?

Kvinne, 38 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst er det lurt å finne ut av om dette er noe han er villig til å slutte med, eller ikke. Ønsker han å slutte er det for de fleste en prosess som tar lang tid, og krever mye jobb fra hans side. Mange trenger også profesjonell behandling. Sånn sett er det egentlig viktigere hva han gjør, enn hva han sier. Som du selv sier har jo tilliten fått seg en knekk, og for de fleste pårørende er det viktig å faktisk se at den som ruser seg jobber for å få til en endring- først da kan tillitten komme gradvis tilbake.
Ønsker han hjelp til å slutte får han det ved å ta kontakt med fastlegen. Det er sannsynlig at han må være uten førerkort en periode, da han trolig ikke oppfyller helsekravet til å ha førerkort. Det samme gjelder om han bare vil teste seg hos legen.
Hvis han ikke ønsker å slutte må du ta stilling til om du ønsker å fortsette relasjonen slik den er nå. Det er bare du som vet hvor dine grenser går, og hva du kan akseptere og ikke.
Hva gjelder avhengighet fører regelmessig bruk av amfetamin til at dosen må økes for å oppnå samme virkning, men vanligvis oppstår det ikke sterke fysiske abstinenser etter bruken. Plager som muskelverk, utmattelse og urolig søvn er allikevel vanlig. Den psykiske avhengigheten kan imidlertid være et større problem. Når man slutter med amfetamin kan man bli psykisk ustabil og svært sliten i lengre tid. Mange kjenner seg deprimerte og engstelige.
Vi kan ikke svare deg på om dere skal være sammen eller ikke, det er det bare dere to som kan finne ut av. Det vi derimot vil oppfordre deg til er å ta en ordentlig prat med ham om dette. Finn ut hva han vil, og dersom det er å slutte, finn ut hva han konkret har tenkt å gjøre for å få det til. Når du har fått litt mer klarhet i dette, og hva du kan forvente deg fremover, blir det kanskje litt lettere å ta en avgjørelse.
Lykke til!