Hvorfor får jeg ikke noe effekt når jeg prøver amfetamin, mdma, ecstasy?

Hvorfor får jeg ikke noe effekt når jeg prøver amfetamin, mdma, extacy? Kjenner bare at jeg blir mer våken..føler meg ikke ruset. Har bare «droppet» Vil ikke Snorte noe.

Kvinne, 36 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Rusopplevelsen din påvirkes av flere faktorer. Dagsform, forventninger, dosering, inntaksmåte, omgivelser osv.
Både amfetamin og MDMA/ecstasy er sentralstimulerende stoffer. Det oppkvikkende effekt( det at du føler deg mer våken) er derfor den sentrale rusvirkningen.
Amfetaminrus gir gjerne også en følelse av selvtillit, økt energi, pratsomhet, rastløshet og nervøsitet. MDMA-rus gir typisk en følelse av å være full av empati og ha interesse for folk og verden rundt seg. Sanseinntrykk forsterkes, og mange opplever følelser av eufori og velvære.
Slik vi forstår deg opplever du  den oppkvikkende virkningen av disse stoffene, men ikke noe særlig av de andre virkningene du forventer. Som nevnt kan det være mange grunner til det, og vi kan ikke si sikket hvorfor det er sånn for akkurat deg. Det vi kan si er ta når du dropper amfetamin så tar det lengre tid før virkningen kommer, og den kan også bli litt svakere. Kanskje det er en mulig forklaring?
Det kan også være faktorer ved dosering, innholdet i det stoffet du har fått tak i, forventningene dine, eller hvordan du har det akkurat den dagen som spiller inn. Folk reagerer heller ikke likt på rusmidler, så det kan også hende at det bare er slik for deg.