Hvordan har det seg at jeg blir en helt annen person av alkohol?

Hei
Jeg er fortvilt, får ofte Blackout ved inntak av alkohol. Jeg forstår etter å ha lest en del om det, at det er mengden alkohol som gjelds. Men jeg kan ikke helt forstå at man endrer personlighet totalt. Jeg husker ingen ting, kunn enkelte ganger at jeg er veldig sint og urasjonell. ( det er svert sjeldent jeg husker dette) Jeg blir fortalt at det som en klikk- så er jeg en annen person. Samboeren min klarer ikke å roe meg eller snakke meg til fornuft. Jeg kan til og med slå. Jeg sier så mye stygt som jeg egentlig ikke mener. Jeg går avgårde, ut, og husker ingen ting. Dette kan pågå opp til parr tre timer. Jeg blir så fortvilt. Ja, jeg har skjønt jeg må kutte ut alkohol, enten helt eller ihvertfall mengden. Men hvordan har det seg at jeg blir en helt annen person?
Jeg kan nok ha drukket si 6-7 gl vin- da kan jeg begynne å diskutere- så litt til da så klikk- helt ustyrlig. Mvh ……

Kvinne, 50 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
At noen brått endrer personlighet, blir irrasjonelle, aggressive og/eller får blackouts, er ganske riktig en mulig reaksjon på alkohol. For de fleste forutsetter dette en ganske høy promille, men ulike personer har også ulik tålegrense.
Konkret hvorfor noen opplever en mer brå personlighetsendring enn andre, har vi dessverre ikke et klart svar på. Sannsynligvis handler dette delvis om alkoholens egenskaper i seg selv, og delvis om hvordan brukeren er som person. Dette er et ganske komplekst samspill, hvor noen altså reagerer sterkere enn andre.
Uansett høres det veldig fornuftig ut å kutte forbruket ditt ut eller ned. Slike episoder virker ubehagelige både for deg selv og for de rundt deg. Om du ønsker råd for hvordan du kan gå frem, kan du godt kontakte oss for en anonym samtale. Se gjerne også vår guide Hjelp til å slutte med alkohol.