Hvordan bli lykkelig og miste fristelsen til rus?

Jeg tok en overdose på en boks Ritalin En pakke Seroquel syv brett Escitalopram en pakke Cetirizin to brett Aerius en pakke Xarelto to bokser med melatonin et brett Vinelle en INUXAIR og hallusinerte edderkopper å havna på sykehus og nå blitt tatt av barnevernet jeg har ingen venner ingen kontakt med mamma og har mista Seroquerlen min som jeg trenger for å leve og jeg har det jwl kjedelig på institusjon og bor ikke med andre ungdommer og ingen rusmiddler hvordan bli lykkelig og miste fristelsen til rus?

Mann, 13 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så trist å høre at du har det sånn. Vårt beste tips i første omgang er å være helt ærlig med den institusjonen du er på om hvordan du har det. Da er det mye lettere for dem å hjelpe deg med det du trenger.
Veldig ofte når noen ruser seg så er det en grunn til det. Grunnene er gjerne forskjellige fra person til person, og vi vet jo ikke hva du liker med å ruse deg. Men det som kan være litt lurt er å sette ord på hvorfor du ruser deg. Er det fordi du kjeder deg? Har vonde ting du ikke vil tenke på? Fordi du ikke klarer å slappe av uten? Dette er bare eksempler, men hvis du finner ut av hvorfor du ruser deg/hva du liker med rusen, kan det være litt enklere å finne ut hva du skal skal gjøre istedenfor. Er det fordi du kjeder deg trenger du kanskje noe nytt å meningsfullt å fylle tida de med, er det fordi du har vonde tanker trenger du hjelp til hvordan du skal håndtere de tankene uten å ruse deg osv.
Dette høres kanskje litt vanskelig ut, men du trenger ikke å gjøre dette alene. Heldigvis er det de voksne rundt deg sin jobb å prøve å finne ut av hva du skal gjøre- det viktigste du gjør er bare å være helt ærlig med dem.  Du kan for eksempel starte med å ta opp tankene dine med den du liker best på institusjonen.
Trenger du noen utenfor institusjonen å snakke med kan du ta kontakt med Kors på halsen.