Hvor lenge jeg må regne med å ha disse abstinensene?

Hei! Jeg har brukt benzopreparater som sovemedisin i ca ett år. Har tidligere seponert tilsvarende medisin, med langvarige abstinenser i etterkant. For to døgn siden ble jeg operert med narkose, og i dag har jeg fått sterke velkjente abstinenssymptomer. Jeg har ikke brukt smertestillende preparater i etterkant av operasjonen. Mitt spørsmål er hvor lenge jeg må regne med å ha disse abstinensene etter ett slikt inngrep?

Kvinne, 60 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det kommer an på hvilket preparat du har brukt, og hvor mye du har brukt.
Her er en generell oversikt over abstinenser etter bruk av ulike typer benzodiazepiner:
For korttidsvirkende benzodiazepiner som oksazepam, alprazolam og temazepam kommer abstinenssymptomene en til to dager etter avsluttet bruk og varer to til fire uker eller lenger. For langtidsvirkende benzodiazepiner som diazepam, nitrazepam og klonazepam kommer abstinenssymptomene noe senere, som regel etter to til syv dager, noen ganger etter to til tre uker. Varighet er da typisk to til åtte uker eller lengre.
Abstinenser ved avhengighet av lave doser benzodiazepiner er mildere, og det kan være vanskelig å vurdere om symptomene kommer på grunn av nedtrapping og seponering eller om de skyldes en underliggende psykisk lidelse.
For mer informasjon og hjelp, ta gjerne kontakt med behandlende lege.