Hvor langt skal en mann svikte før jeg gir opp.I går natt knuste han sisterne på badet i fylla.For en uke siden pisset han ned soverommet,stua,ned trappa,gangen og toalettet.Jeg måtte vaske om natta,dette er ikke første gangen.Fer 5 dagen sidebar sto Han ved barskapet med vodka flaska på truten på torsdagsmorgenen.Nå står han på kne ved en seng og drikker av en vinkartong.Har aldri i vårt 35 år liv sammen stolt på han

Mann, 68 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre kun du som kan svare på hva du er villig til å leve med og ikke. Slik du beskriver situasjonen høres det likevel ikke ut som at du har det noe bra i denne relasjonen. Det høres også ut som at det har vært slik ganske lenge.
Det vi kan si er at med mindre han selv ønsker å endre rusbruken sin, så er sjansen ganske liten for at dette blir veldig annerledes den nærmeste tiden. Ønsker han ikke å søke hjelp, eller endre noe, må du ta stilling til om du vil fortsette relasjonen slik den er eller ikke. Dette er ikke enkle valg å stå i, og mange i din situasjon har nytte av en form for pårørendetilbud. Dersom du ønsker støtte og veiledning kan du for eksempel ta kontakt med NKS Veiledningssenteret for pårørende.
Skulle mannen din likevel ønske hjelp kan han få det ved å kontakte fastlegen sin.