Hvor lang tid før jeg ikke savner Tramadol lenger?

Har brukt nesten jevnlig 400 – 600 mg Tramadol Extended Release, kombinert med 6 stk. 5 mg valium (døgndøsene en sjelden gang høyere) … skylt ned med energidrikke de siste ca. 2,5 årene. Merker at den venstre foten hovner opp iblandt. Stopper da Tramadol noen dager og foten går tilbake til normalen. Føler ikke at Tramadolen især gir smertefulle redrawal med unntak av nedstemthet, men valiumen gjør jo det. Valium misbruk har jeg klart å slutte med før, de er spesielt smertefulle ved omkring 2 – 3 uker.
Problemene mine er helt uaktuelle å søke hjelp for hos helsevesenet.
Men jeg innser at om jeg ikke ønsker å ødelegge nyrer, lever og fremtidige muligheter så må jeg stoppe dette nå.
Spørsmål. Hvilke kroppslige skader kan dette allerede ha medført.
Hvor lang tid vil det kunne gå før jeg ikke savner tramadol lenger.
Øvrige tips for min egen selvhjelp er kjærkomne.

Mann, 52 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder vanlig bruk av medisiner (samt hvordan du skal seponere disse), blir det dessverre en type helsefaglig veiledning vi ikke kan gi. Du skriver at det er uaktuelt å søke hjelp hos helsevesenet, men egentlig er det akkurat det vi vil oppfordre deg til å gjøre. Det er kun der du vil kunne få et kvalifisert svar på hvilke kroppslige skader forbruket kan ha medført for deg – det ville vært uforsvarlig av oss å komme med spekulative gjetninger der. Dette er noe som bør utredes av helsepersonell.
Hvor lang tid det vil ta før du ikke lenger savner Tramadol, er dessverre også vanskelig å besvare. Dette vil i stor grad handle om individuelle forhold og forutsetninger, hvor det naturligvis vil være en del variasjon fra person til person. Men generelt kan vi si at abstinenser av Tramadol sjeldent er veldig langvarige. De fleste opplever at de verste plagene er overstått innen en uke. Du kan riktignok oppleve en viss grad av plager i noe lengre tid enn som så, men neppe veldig lenge. Valium har riktignok en noe lengre abstinensperiode, men dette kjenner du jo til allerede.
Kanskje vil du finne noen tips i våre guider Hjelp til å slutte med opioider, og Hjelp til å slutte med benzodiazepiner.