Hva er symptomene når noen er ruset på piller?

Hei. Jeg lurte på hva symptomene er når noen er ruset på piller. Er det vanlig med hvit tjukt spytt som man ikke klarer å svelge unna, veldig sinne og spytting hele tiden. Kan dette komme av tch eller er det andre symptomer?

Kvinne, 35 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hva som er symptomer på pillerus kommer først og fremst an på konkret hvilke piller det gjelder, og hvorvidt det dreier seg om flere typer piller samtidig eller ikke (enkelte kombinasjoner kan gi visse kryssreaksjoner).
Generelt kan vi si at vansker med å svelge, sinne og økt spyttproduksjon kan være forenlig med pillerus – uten at vi ønsker å foreslå noen konkrete typer piller det kan dreie seg om (da dette ville vært spekulasjon, noe vi helst vil unngå). Men, hva vi kan si mer sikkert er at dette ikke høres ut som THC (vi går ut ifra at det er dette du mener når du skriver «kan dette komme av tch») – THC er virkestoffet i cannabisplanten, og ikke noe som typisk gir denne typen bivirkninger.
Nå vet ikke vi så mye om situasjonen, men dersom dette gjelder noen du kjenner, kan det være greit å spørre vedkommende direkte om hva som lå bak episoden du sikter til. Kanskje vil du få et ærlig svar, kanskje ikke. Dersom du har et konkret navn på et legemiddel eller rusmiddel, kan du selvsagt kontakte oss igjen – dersom vi vet konkret hvilket stoff det dreier seg om, er det lettere for oss å gi deg mer utfyllende informasjon også. Om du generelt bare ønsker å snakke nærmere om situasjonen, er det selvfølgelig i orden å kontakte oss da også.
Se for øvrig også våre faktasider om rusmidler – der finner du info om mange rusgivende stoffer, blant annet enkelte typer piller. På mange av sidene kan du lese om typiske tegn og symptomer på bruk.