Gravid og bekymret for fars alkoholinntak

Hei!
Jeg og samboer ventet vårt første barn sammen. Jeg er over halvveis i svangerskapet. Barnefar har et problematisk forhold til alkohol, og det er direkte gift for forholdet vårt. I løpet av et år er det ca. 10 fæle konflikter forårsaket av alkohol.
Utfordringen er ofte at han ikke klarer å begrense inntak. Han blir en helt annen person. Han blir stygg mot meg (ikke vold, men kan lett kalle meg ei jævla hore, udugelig, etc). Det gjør at jeg får veldig dårlige assosiasjoner til alkohol, og jeg kjenner at bare ordet alkohol trigger noe i meg. Jeg gruer meg alltid, for jeg vet aldri hva som kommer. Han sier han er klar over problemet sitt… Og at han vil ha hjelp.
Nå som jeg er gravid føler jeg at det haster med å få hjelp, for jeg nekter å la barnet mitt vokse i et slikt hjem. Finnes det noe hjelp å få? Også mtp at vi hadde trengt noen gode verktøy for å prøve og skape et harmonisk hjem uten alkohol, både i svangerskapet og for tiden etter barnet er født.
I går fikk jeg nok og ba han flytte ut. Tenker det kan være lurt at vi bor fra hverandre, og heller kreve at han får jobbe litt med seg selv før vi kan bo sammen igjen… Dersom han ønsker å ordne opp i dette naturligvis. Eller er det dumt? Eller burde jeg stå i det? Han mener jeg er full av bullshit og mener per nå at jeg er problemet, ikke han..

Kvinne, 28 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvis han vil ha hjelp får han det ved å kontakte fastlegen sin å få en henvisning til behandling. Som par, og familie etter hvert, kan dere få hjelp av familievernkontoret der dere bor. Hos familievernkontoret kan du også gå alene, dersom han skulle nekte å bli med. Det finnes altså hjelp å få!
Slik du beskriver situasjonen tenker vi det er helt greit å bo fra hverandre en stund- i det minste til han faktisk gjør noe for å endre på dette. Det er veldig fint at han sier at han ønsker hjelp, men i den situasjonen du er i synes vi det er lurt å heller ta utgangspunkt i hva han gjør, enn hva han sier. Før han begynner å jobbe med dette er det nemlig ganske lite sannsynlig at det blir veldig annerledes i nærmeste fremtid.
Det er selvfølgelig ikke noe fasitsvar på disse tingene, men hvis du spør om du bare burde stå i det vil vi si at svaret på det er nei.  Det er ikke ok at han behandler deg på denne måten når han drikker, og det er viktig at han lærer seg å begrense inntaket (eller slutter) siden dere skal ha barn.