Finnes det ikke smertelindring for folk som går på Suboxone?

Hei, jeg har gått på Subuxone (28mg) i rundt 10 år, men så var jeg hos tannlegen og skulle trekke tenner, men måtte gå på enda mer penicillin før tann nr 2 skulle ut, fordi bedøvelsen ikke virka på den tanna. Gjorde innmari vondt, fikk paralgin forte av tannlegen, som selvfølgelig ble blokkert av Subuxonen. Trodde jeg skulle dø. Men det jeg lurer på da, er, hva om jeg på et eller annet tidspunkt trenger sterkere smertestillende, hvis jeg blir påkjørt, for eksempel, hva kan man ta da, når man går på medisiner som blokkerer sterkere smertestillende? Spurte fastlegen (sin vikar) i forbindelse med denne tanntrekkinga, og ho sa det ikke fantes annet enn paracet og ibux, men det kan da ikke stemme det? Isåfall kommer jeg ikke til å forlate huset mitt, ever, i frykt for evt skade, (eller sykdom, enda verre) uten mulighet for effektiv smertelindring!

Kvinne, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber i RUStelefonen er ikke leger, og kan heller ikke gi noen forslag til behandling. Det vi kan si er at det finnes andre alternativer enn Paracet og Ibux.
Dersom du skulle trenge smertelindring av en eller annen grunn, har du like mye rett på dette som alle andre. Det er mer komplisert når du går på Suboxone, men fullt mulig. Skulle det skje noe som gjør at du trenger kraftig smertelindring kan det for eksempel være mulig å øke dosen Suboxone, gi epidural( på sykehus), ketamin osv. Du kan lese mer om dette i SERAF sin artikkel.