Farlig å ta en dose amfetamin eller en halvliter en ytterst sjelden gang når jeg har skrumplever?

Jeg har skrumplever. Kan jeg ta en dose amfetamin eller en halvliter en ytterst sjelden gang, eller vil dette være direkte livsfarlig? Jeg har en gang siden jeg fikk diagnosen tatt 2 ritalin, og dette førte ikke til noen merkbar forverring. Jeg er fullmedisinert for sykdommen, og har ikke lenger hepatitt C. Takknemlig for svar.

Mann, 57 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi som jobber i RUStelefonen er ikke leger, og kjenner heller ikke til din helsetilstand. Den som kan svare deg best på dette er legen din, som kjenner til tilstanden på din lever. Vi forstår selvfølgelig at det kan være litt ubehagelig å spørre legen om dette, men vi kan dessverre bare gi et veldig generelt svar. Den generelle anbefalingen er å unngå alt som kan påvirke leveren din negativt når du har skrumplever. Om det kan være direkte livsfarlig med en dose amfetamin eller en halvliter en sjelden gang kommer an på akkurat hvor alvorlig tilstanden på din lever er.